Haarlem, wat ben je mooi

15 augustus 2021 - Haarlem, Nederland

Dinsdag 10 Augustus

Goedemorgen Haarlem, we waren al vroeg wakker, in de ochtendgloren is de lucht zo helder en nog roze en blauw en het nog kalme water reflecteert de huizen op de kade als een spiegel.

Als je op het waterniveau slaapt, hoor en voel je alles, je hoort het water klotsen, eendjes die kwakend langs zwemmen, in de verte horen we een trein denderen, de stad gaat steeds meer aan, zo wij ook en deinen en dommelen nog even in de captainlodge. Tot Ed toe is aan een bak koffie en het tijd is voor het uitlaten van Surf, ik maak een ontbijt van bananenpannenkoek met havers en bramen uit eigen tuin met een bak koffie.

Vandaag blijven we in de haven, we liggen hier helemaal goed aan de kade, het uitzicht van de stad Haarlem veranderd in elk moment, de energie/sfeer voelt in elke stad anders en alleen dat al is een mooie ervaring. Lekker in de slow vakantie modus brengen we onze dag door.

Ligplaats passanten haven Haarlem

Ik slenter ook nog even Haarlem in om wat 'food' in te kopen, en ga ik langs bij een goede vriendin, ze woont langs het Spaarne. Vriendin/Juf ken ik van de lagere school. Ze kijkt mij verrast en onderzoekend aan als ik ben altijd welkom voor een kop koffie. Ik vertel dat we met de boot in Haarlem liggen. Bij de koffie vertelt ze 'dat ze mij wel herkent, maar even mijn naam kwijt is...' ik herinner haar mijn naam. Ze heeft alzsheimer, elke keer wanneer ik een bezoekje breng vind ze het geweldig dat ik haar nog steeds bezoek, al wordt haar geheugen steeds slechter en vervaagd elk stukje herinnering. Het maakt haar een stuk afhankelijker en dat vindt ze eigenlijk maar niks aangezien ze altijd een vlotte babbel had. Ik vind het altijd fijn bij haar, daar waar er geen oordeel is, geen verleden tijd bestaat, ontstaan de mooiste gesprekken, alleen maar zijn in het moment. Ik besluit na 1,5 uur koffie drinken weer op pad te gaan als Dan haar buurman en vriend zijn gezicht nog even laat zien, vanmiddag komt hij ook een blik werpen op ons bootje.

S'middags is het lekker relaxen, rommelen, gamen (Bono) op het dek lees ik een boek met een kop thee erbij. We lopen rond 17.00 uur nog even naar het Stadstrand (naast het spoor) voor een biertje en rosé, Jaimy een nichtje werkt vandaag
achter de bar en we wilden even onze gezicht laten zien en hebben we ook meteen pizza take-away besteld.

Tijd voor een rose en mooie Nell bier

Al genietend van de locatie en de sfeer en ons drankje hebben we onverwachts ook eten gescoord, daar worden we blij van. We hebben de pizza’s lekker op de boot genuttigd met een wijntje in het zonnetje op het deck. We checken voor het slapen gaan, ook de vaarroute voor de volgende dag, de eerste brugopening in Haarlem is om 9 uur.

Ahoy Monique

1. Siebrecht:
    16 augustus 2021
    Ahoy Monique en Ed, wat een goed begin van de dag is het om jullie blog te lezen. Ik reis een beetje mee zo. Liefs!
  2. Nicky Breed:
    16 augustus 2021
    Mooie ligplaats met een Molen op de achtergrond in het hier & nu genieten van mooi Haarlem.