Voor de leeuwen...

9 augustus 2020 - Leeuwarden, Nederland

Van platteland door de stad Leeuwarden (Ljouwert), komen we binnen 1 uur de eerste brug door om Leeuwarden in te gaan.
We merken dat de energie veranderd en dat het hier drukkend warm is. De gebouwen houden wind tegen en dat betekend dat we op de motor 6km zwetend door de stad door tuffen. De stad bestaat vanaf het water voor een groot deel uit hoge kades, kijk je binnen in de achtertuin van bedrijven waar het iets minder fraai uitziet dan de entree, zie je bruggen van de onderkant in allerlei staten, en 2 x wordt je een klomp aan de hengel toegeworpen, voor bruggeld, dan kun je doorvaren en beland je midden in het oude centrum met veel groen in de stad.

We komen rond half 11 uur aan in de stad en vinden een plek langs de kade, we vinden een bolder waar onze landvast om heen kan en onder de grote oude boom is plek voor Surf onder de schaduw. We gaan op zoek naar boodschappen, nauwelijks bewust van tijd, zijn we veel te vroeg bij de winkel (deze opent zondag om 12 uur). Bono en ik besluiten om even het centrum in te lopen en niet terug te gaan omdat we al blij waren dat we in voor ons vreemde stad de winkel hebben gevonden.... In het centrum lijkt alles nog te slapen en er zijn weinig mensen op straat. We merken dat het te warm is om nog verder te lopen, aan de overkant van een gracht zien we een koffietent waar we neerstrijken en met een overheerlijke cappuccino en een cola in de schaduw rustig wachten om in te slaan.

Tijd waarin een gesprek ontstaat met Bono (puber) die ik momenteel weinig spreek omdat zijn kamer de leukste plek is waar hij het liefste vertoeft. Hij vertelt dat hij speciaal voor mij is meegegaan omdat ik het dat verdien en dat het voor hem toch niet zo hoeft al die muggen, het varen en vast zitten op een bootje. Ik vertelde dat ik graag ervaringen wil mee geven en dat ik al trots ben dat hij dit avontuur met ons aangaat. Het nieuwe luxe van zijn moeder is vrij zijn en elk moment nieuw ervaren ...dat je puber daar anders over denkt en het toch waardeert, verhelderd en verbind.

We waren de eerste klanten en vullen onze drink- en eetvoorraad voor 2 dagen. Als we teruglopen kun je zien dat rondom het water een stuk drukker is geworden met stad- en badgasten die hun kleedje spreiden, genieten van de zon en de schaduwplekjes.
Bij aankomst gaat Ed op zoek naar de stadsdouche en ik neem een verfrissende duik in de gracht, dobberend langs de eenden, langs de Casarca, langs Bono en Surf, lig ik in het water hier gelukkig te zijn.

Als Ed terug komt van geen stadsdouche (eerst havengeld betalen en dan kun je muntjes regelen) besluiten we verder te varen en aan te sluiten bij de toenemende drukke pleziervaarten, elk zuchtje wind vangen bij een nieuw bocht. Heerlijk! Waar je ook verrast kunt worden met jachten en sloepen die stilliggen en manoeuvrerend op de volgende brugopening wachten. Als de brug open gaat heb je weer een ontlading dat je door mag varen, terwijl het wegverkeer stil valt. Bij de laatste treinspoorwegbrug vaar je door een groot kanaal waar we een 20 minuten aan de watersteiger hebben gelegen. Deze tijden zijn strikt en met de marifoon of meldknop aan de steiger kun je doorvaart aanvragen, in de wateralmanak vind je alle brug en sluis tijden. Als een vrachtschip ons passeerd voelen we zoveel stuwing dat de motorsailer ernaar toe word gezogen, gelukkig heeft Ed goed kunnen oefenen en met de gepast afstand en de boegschroef (truster) houden we de Casarca onder controle.

We zien dat het half 7 is als we Leeuwarden uitvaren en merken pas onderweg dat we niet verder kunnen als gepland, niet goed gekeken, de volgende brug is dus zondag gesloten, we passen ons plan aan het moment en zoeken een dichtstbijzijnd haventje op de waterkaart dat in Wergea lig. We leggen aan op de passanten steiger in de wind (we willen geen muggen en goed slapen vannacht, haha). We spreiden ons op het strandkleed uit voor een drankje en alweer een goed gesprek met Bono, zo fijn... We betalen 8 euro aan de havenmeester en eten wat burrito's, we doen een wandeling met Surf en sluiten af met een 4 minuten douche (50 eurocent). Schoon, fris, moe en voldaan duiken we op tijd de captainlodge in, morgen gezond weer op.

Voor de leeuwen...in Ljouwert

Ljouwert centrum

Dokkum binnen varen

1. Inez:
    23 augustus 2020
    Superleuk om met jullie mee te reizen.