Vakantie met de motorsailer Casarca 2021

12 augustus 2021 - Haarlem, Nederland

9 augustus

Om 7 uur gaat de wekker, douchen, kop koffie en een haverontbijt, we verzamelen wat spullen voor het slapen, eten en kleding. ik haal op de fiets nog snel wat verse broodjes. Om 9.30 zitten we in het busje richting Westknollendam.

Als onze spullen in de boot staan begin het te hozen, waardoor we even van onze jubbel vakantie stemming worden afgeleid. We hebben een open kuip dat betekent dat we kunnen kiezen ....of helemaal nat laten regenen of we nemen even de tijd voor een bak koffie te drinken en de bui af te wachten. Zo’n buienradar is wel een handige tool, zoals 't weer veranderlijk is, passen wij ons aan het weer.

Op onze tocht van vandaag hebben we alleen rekening te houden met de openingstijden van de A9 brug, deze gaat maar 3x per dag open en we zouden voor 21 uur bij de 1e brug in kunnen Haarlem moeten aanmelden, wil je in de stad te slapen.

Als het even droog is besluiten we de touwen los te gooien en tussen de buien door te gaan varen....

Na de Prinses Amalia brug varen we de Nauwernaarse vaart op. We varen wind tegen en nog geen half uur verder...wanneer we groene lichten zien bij het wachten bij de brug, willen we gas geven alleen slaat de motor plotseling uit en krijgen we hem niet meer aan de praat. Stuurloos dobberen we door de wind terug ...waar we vandaan kwamen, paniek slaat wel even toe en ik zie even  letterlijk de vakantie in het water vallen... gelukkig zien een kleine steiger in de verte en gaan proberen wat te sturen en zodra we in de buurt zijn, beginnen we met het werpen van de touwen, helaas ging dat niet in 1x en brak het zweet inmiddels wel uit. We raakten de kant waardoor de Casarca 180 graden draaide en we op mysterieuze wijze het touw om de kikker heen konden werpen en we voorzichtig de Casarca naar de steiger konden trekken. Pfff...

We hebben even gewacht om van de schrik te bekomen en tot de motor afgekoeld was en opnieuw de motor gestart. Gelukkig met wat aanmoedigen hoorde we dat de motor zijn draai kon vinden.

De kans dat we nu bijtijds aankomen voor de middag opening is verkeken, we gaan voor de laatste opening.
Met frisse moed varen we verder...

Bij de leuke Schermersluis bij Nauwerna staan we nog in het zonnetje, we betalen brug geld en zodra de brug erna open gaat, varen we stuurboord het Noord-Zeekanaal op en de regenbui moest ook zo nodig zijn bui storten, gelukkig is het Miami Vice scherm op de Casarca dan enigszins handig... dat niet alle regen in het gezicht slaat, en blijvend genoeg zicht behoudt, wel zo veilig...😜

De zon laat zich snel weerzien, als we oversteken naar zijkanaal C en daar gaat de brug Buitenhuizen snel open. Op de waterkaart zien we dat we bijna bij de A9 brug zijn en dat we nog voorbij een jachthaven IJmond komen en daarna alleen wachtsteiger bij de A9 brug.  je kunt dan niet aan de kant, je kan dan alleen nog maar dobberen. Omdat er nog genoeg tijd is besluiten we aan te meren zodat ik enBono, Surf kunnen uitlaten en Ed gaat rommelen en motor onderhoud en alles nog eens checken.

Bij de havenmeester even aangeven dat we hier even willen wachten, dat is goed, dat doen wel meer zeilbootjes vertelt de vriendelijke havenmeester. We nemen Surf (de hond) mee op een slingerend paadje en hij is helemaal happy weer vrij los te kunnen lopen. Onder de brug heeft hij dorst en ziet helemaal verrukt een tak liggen, ik bedoel een hele boom en springt enthousiast het water in om de ‘tak’ mee te nemen, zodat hij er mee kan spelen ik bedoel dat wij hem gooien... om daarna te ontdekken dat hij wel erg groot is. Bono en ik helpen surf de boom de kant op trekken en Surf begint alle takken eraf te ritsen, als alle takken afgebroken zijn, is hij er nog steeds van overtuigd dat hij de boom wel mee te nemen is, alleen de boom is echter veel te groot. Met wat moeite krijgen we Surf mee en verbaasd kijkt hij ons aan dat we de wandeling willen voort zetten. Heerlijk even de benen strekken, als we terugkomen begin ik met een tomatensoep met knakworst stukjes, lekker makkelijk, opwarmen en klaar!

20 minuten duurt de tocht naar de brug A9, zei de havenmeester... 20.15 uur gaat de brug open waar we vaak genoeg met de auto toch wat teleurgesteld moesten wachten vanwege een brugopening, zodra je er zelf doorheen vaart bekijk je het nu eens van de andere kant, onder de brug door varen is een machtig gezicht, wat een mega opening.... haha.

We vervolgen de vaart naar Spaarndam, en schutten bij de Rijnland sluis, daar zakken we een meter lager dan het waterpeil voor de sluis.

EF5C79DC-5E17-41EB-AAB0-1B91CB1B7360Sluis spaarndam

Als de trossen los zijn varen we de Mooie Nel op, de zon gaat bijna onder en met een grote boog naar bakboord vaar je het Noorder Buiten Spaarne op. Na 2 brugopeningen leggen we de Casarca even vast bij het havenkantoor, om de havenmeester te bellen voor de Figeebrug opening.

Hij vertelt dat we laat zijn en eigenlijk de laatste opening gemist hebben. Ik vertelde dat het wat tegen zat en begreep date uiterlijk voor 22 uur in Haarlem op tijd was? De havenmeester was zo vriendelijk om nog even de moeite te nemen voor 1 opening, maar dat zei uitdrukkelijk dat dit wel de laatste opening was. Ik bedankte hem vriendelijk, want door de brugwachter liggen we met de Casarca vannacht midden in de stad.

We zijn heel blij want we waren allen erg erg moe van de vele indrukken en de spannende dag.

Opening figeebrug entree HaarlemAanvraag opening Haarlem figeebrug

Het is dan ook geweldig om de stad bij avond binnen te varen, al de lampjes van de stad, de bootjes en we vinden best snel de passanten haven en met precies 1 plek voor de Casarca. Met een prachtig uitzicht vanuit je bootje op de molen bij de Disselkade, een nieuwe wijk voorbij de koepel, hier aanmeren is wel de top afsluiter van de dag.

Sander komt nog even buurten en het bootje kijken, we drinken samen een biertje op het dek.
Deze dag hebben 36 km gevaren en besluiten rond 12 uur lekker te gaan rusten.😴

1. Siebrecht:
    13 augustus 2021
    Hee Monique en Ed, wat leuk dit! Ik krijg zelf ook meteen een vakantiegevoel als ik dit lees. Heerlijk! Een avontuur met de nodige uitdaging (maar dat wisten jullie al). Fijn dat het motortje mee blijft werken! Liefs, Sieb