Gelukkig zijn met de wind in de zeilen

20 augustus 2023 - Hoofddorp, Nederland

Zondag 20 augustus 2023

De wekker hebben we op 8.00 gezet en 10 uur zijn we bij de Casarca en klaar voor vertrek, het weer is zomers en we hebben vandaag alweer een prachtige blauwe lucht, zo af en toe een wolkje, we varen naar Uitgeestermeer en voelen aan ons water,
‘We gaan zeilen’. Ik stuur tegen de wind in met de motor op lage touren en Ed trekt het grootzeil omhoog waarna Ed de Genua uitrolt. We vallen af met de wind in de zeilen, motor uit en in de flow met de Casarca op zijn best, we kregen vlagen wind van 3Bft tot 4Bft en dan trekt de Casrca naar de wind toe. Het is dus tegensturen om de wind goed in de zeilen te houden, een sport is om een constante snelheid te behouden.

2FC776AC-A403-4C7A-A4D3-B5B6CDEB0793EB3213FA-C372-4C11-9E82-61C32A33FFF3

Na een tijdje zeilen, zien we veel dobberende bootjes te anker. Dit kunnen we ook eens doen, we hebben Surf vandaag een dagje thuis gelaten, een rustdagje is vast fijner, dan schuiven op de boot. We hoeven niet perse aan land, dus ankeren we de boot. Daar liggen we dan dobberend en eten we een kom soep met wat brood.

Op het dek met de muziek op de achtergrond, zitten we compleet in vakantiestemming en doet Ed een dansje op het dek. Na een uurtje lijkt het erop dat het anker krabt en ons heel langzaam van de kant trekt, we halen het anker binnen en zetten de zeilen bij voor nog een zeilspel met de wind, we varen soepeltjes en zien een deel die we nog kunnen verkennen, we loeven op en zeilen daarna terug naar het begin van de vaart. Op het laatste moment, tot aan een bomenrij, halen we de zeilen binnen, we starten de motor en varen richting de ‘PrinsesAmaliabrug’ , we mogen even wachten op de laatste opening van onze vakantie, we slaan stuurboord uit en komen in de thuishaven aan.

6FDCBA45-6BE0-4AEE-AE7F-F69EB8306D5A

Een kop thee en koffie en de laatste spullen pak ik in, om mee te nemen naar huis, het was een heerlijke zomerse vakantiedag, perfecte weersomstandigheden om te zeilen, het Uitgeestermeer en Alkmaardermeer was gezellig vol met water recreanten, zonder elkaar in de weg te varen, perfect!
We hebben een voldaan gevoel, bruin gekleurd en met deze zomerse zeildag in onze broekzak kwam een einde aan de vaarvakantie!

E7DE05ED-04CE-4736-99BD-A740644F14FB

Vaarvakantie in t kort

Verblijf: 12 dagen op 7,5 meter Casarca

Totaal hebben we 140 km afgelegd

Snelheid van 2 tot 7,8 knopen

4 verschillende jachthavens aangemeerd

2 spoorbruggen, 3 vlotbruggen, 1 beweegbare voetgangersbrug en 13 bruggen gepasseerd

Temperatuur s’nachts was ± 16C en overdag oplopend tot 29C,

Van volle zon tot wisselend bewolkt met 2 kleine regenbuitjes

We hebben 3x de gezeild, 4x de Genua uitgerold en verder zijn we op de motor gevaren.

Ultieme momenten: Aankomen in Oudeschild, en terug op Waddenzee varen met de stroming mee

Opvallend: Uitmuntend gegeten, ervaren van uitersten en afwisseling van energie per locatie

Bijzonder: Vrienden onderweg ontmoeten, trouwe Surf

Inzicht: In het laten varen van onze perceptie ontstaat ruimte om op een andere manier waar te nemen.

Tot volgend jaar !
Liefs Monique, Ed en Surf.