17 bruggen te gaan

17 augustus 2023 - Alkmaar, Nederland

Donderdag 17 augustus

Rustig opgestaan, genietend met een bak koffie op het dek.
Het is bewolkt en de temperatuur is al 24C, NO 4 tot 5 we gaan vandaag de lange vaart van Den Helder naar Alkmaar maken,
Ed luistert de marifoon uit, om mogelijk aan te sluiten bij een konvooi, deze blijft uit.
Om 10.30 uur gooien we de trossen los en varen we richting NoordHollands kanaal. Bij de eerst brug worden we meteen uit ons relax-stand gehaald, want hoe heet deze brug ook alweer?

Het is echt handiger de route van de vaar app. aan te zetten, goedemorgen!
De app is super handig, het roept wat makkelijk op als je de naam van de brug kent met het juiste telefoon nr. op je scherm. De  brugwachter die van afstand bediend weet dan welke brug voor een opening vraagt.
Als je dus geen marifoon hebt, zul je moeten wachten tot de brugwachter je opmerkt, werkt ook! Alle bruggen die we vandaag tegenkomen worden van een afstand bediend en zit er een meldknop op de steiger.

Bij de meldsteiger zetten we eerst de middelste landvast vast en met een knop heb je contact of zie je aan rood/groen licht of je opgemerkt bent. Het kost veel meer tijd dan in konvooi varen. Ik vind het zelf wel een leuke afwisseling, want als je toch moet wachten, dan wordt je meer bewust van de omgeving en geeft het mij ook een dankbaar gevoel wanneer het landverkeer wordt stil gezet en de brug alleen voor ons open gaat, ik blijf de openingen en brug ‘gevaartes’ bijzonder vinden.

52028148-8668-4DA6-8F69-BA5F8102F679

In Schoorldam nemen we een pauze, we leggen aan bij een 3x24 uur steiger (je mag gratis liggen, zonder stroom of voorzieningen), even de benen strekken met Surf. We vertrekken kort daarna, want we hebben nog een lange vaart te gaan. We varen lang met NO 4 en soms windkracht 5 op de genua (’t voorste zeil) de vlagen wind, bij een bomenrij valt de wind weg om bij open stukken weiland geeft de wind de Casarca een duwtje in de rug en iets van versnelling maakt.

FDCD24EB-FC4D-467B-AEE0-7CC18A1A9ADC

Totaal zijn er iets van 17 bruggen voordat je in het centrum van Alkmaar bent, we kwamen 10 min. voor 6 aan bij de spoorbrug van Alkmaar. We moesten 20 min. wachten op de trein en 10 over 6 ging de één na laatste brug voor ons open, en zijn we bijna bij de eindbestemming. In Alkmaar voor het politiebureau, is een rustiger plek dan de Bierkade centrum en is ons goed bevallen. Er is precies nog 1 plek over, blij ben ik, dat ik vooraf met de havenmeester heb gebeld.
We hebber er veel langer over gedaan als de heenweg, bijna 7 uur hebben we gevaren en dat merken we ook, onze energielevel is wel z’n beetje op.

We drinken altijd eerst een bak koffie om bij te komen en de reis indrukken te verwerken, er is zoveel onderweg te zien, we wisselen elkaar dan wel om het uur af, het varen lijkt een ontspannende bezigheid, maar is heel inspannend.
We lopen met Surf nog Alkmaar centrum in om wat eten te scoren.

En dat werd een pizza, heerlijk gegeten en het helpt zeker…als je reuze trek hebt.