Voor de wind, tegen de wind

1 augustus 2024 - Den Helder, Nederland

Dag 2, vakantie!

Onze eerste nacht in de captainlodge hebben we goed geslapen, wanneer ik uit de kuip gekropen kom…
oef… en ik me uitstrek is het aangenaam koel, de zon schijnt, het beloofd een tropische zomerdag.
Het water is glad als een spiegel. De Accijnstoren klok geeft 8.30 uur weer en de Casarca ligt nog heerlijk in de schaduw.
En ondertussen hebben wij vanuit de boot een zonnig uitzicht op de grachten en de kade,
onze bootburen zijn al met de noorderzon vertrokken.

We nemen op ons gemak eerst een ontbijtje en koffie en daarna gaan we beide voor een verfrissende douche.
Even later verschijnt er een bekend gezicht Frits de Beer (stadsfotograaf) op zijn fiets.
Als we in Alkmaar zijn komt hij even buurten, we drinken samen een kop koffie op de kade en praten over filosofie en zijn podcast.
Ik hou er zo van ….mensen en hun verhalen die door passie gedreven zijn, heerlijk!

Bezoek is helemaal welkom.


Tijd voor vertrek
De Accijnstoren slaat inmiddels 10 uur,
als vanzelf beginnen mijn gedachtes te ratelen… 
de tijd tikt door….
tijd om te vertrekken,
we hebben een lange vaart voor de boeg.

IMG_0626

De temperatuur kan vandaag oplopen tot 30 graden, dus eerst maar eens insmeren.
We hebben de wind uit het noorden. Tegenwind, het wordt een dagje tuffen op de motor.
Ed maakt de motorsailer Casarca klaar voor de rit, ik doe de afwas.
Als alles gereed is gooien we de trossen los.

IMG_0625

De havenmeester kwam eerder vandaag nog een praatje maken en regelde de opening van de Turfmarktbrug.
We varen relax langs het stadspark door het centrum van Alkmaar en de volgende 3 brugopening gaan ook op afroep snel open.
We varen langzaam want de spoorbrug, heeft om het half uur een opening, daar hebben we 10 min. wachttijd.
We meren aan op de wachtsteiger tot de lichten op rood-groen gaan.

Als we achteromkijken zijn wij verrukt en blij te zien: Een bootjes colonne/convooi komt onze kant op varen en gaan ook richting het noorden.
De 2 grote sleepboten en 2 motorschepen sluiten bij ons aan, YES ! Of eerder gezegd wij laten ze voorbij gaan..
Nadat de trein is gepasseerd hebben de 5 bootjes een vrije doorgang. In een blauwe golf volgen wij tuffend na, soms even gas erop.

De voorste van de rij roept de bruggen op en dan stroomt de rest lekker door, het gaat veel sneller dan wanneer je zelf elke brug apart moet oproepen en opnieuw aanleggen. Daar hebben we ervaring mee, we hebben eerder van Den Helder naar Alkmaar 8 uur over gedaan.
Heb je de blauwe golf dan kunnen wij de hele vaarrit in 6 uur halen. Dus we gaan voor de wind, tegen de wind in met frisse moed, vooruit!!

IMG_0630

De wind in ons gezicht was zalig en de warme zon in de rug scheen fel en soms was er lichte sluierbewolking, dat merk je meteen aan het temperatuur verschil. Goed te doen! Behalve als je stilligt.

Bij de helft van de rit was er van de colonne alleen nog wij nog over. De rest was afgehaakt of kon onder de hoge bruggen door.
Dat ging echt super snel, met het vaartempo van 9 km per uur, (niet snel zul je denken) alleen in het Noord Hollandskanaal is dat het maximum.
De rompsnelheid van de Casarca is bovendien heel laag, gaan we eroverheen dan maken we hekgolven, waar je dan op zou kunnen surfen, haha…nu schiet ik door…

IMG_0628

Voor een lunch maak ik een salade en broodjes, dat eten we dan al doorvarend op, dat gaat er heel goed in.
We vertragen het tempo, en hebben totaal 2 x 10 minuten voor een brug aangelegd en even gewacht. Dan voel je pas hoe warm het echt is,
het zweet gutste letterlijk uit al onze poriën, aan klagen deden we niet, dat laten we wel aan anderen over...
En bij groen licht ervaar je weer volop de wind door je haren.

IMG_0634

Het laatste stukje kanaal is een saai stuk en ook omdat onze aandachtspanne minder wordt, we zijn nu 6 uur onderweg.
De laatste bruggen waren de Koegrasspoorbrug en Kooybrug, en dan komt de Koopvaarderschutsluis in zicht en
dan is het echt niet ver meer. We zijn er bijna!

Aankomst Den Helder
Een laatste bocht en daar ligt inmiddels ons vertrouwde Watersportvereninging Albatros. En ook nu worden we meteen welkom geheten.
De havenmeester wijst ons een plek in de box naast het havenkantoor, we passen er prima in, we voeren naar binnen en
Ed stak het Casarca-kontje vloeiend achteruit, de boegschroef is de bom… vind Ed, we leggen de Casarca vast en ik loop even mee
met de havenmeester en reken meteen af voor een nacht.

IMG_0665

We nemen een bak koffie en zitten een beetje verdwaasd voor ons uit te staren, we zijn stil en wat bevangen door de warmte.
Een moment later liggen we in de captain lodge … even bijkomen van de lange reis.

Een volgend probleem is dat we bij aankomst diesellucht ruiken, dus na ons dutje ging Ed, nadat de motor is afgekoeld, even kijken.
En wat bleek na onderzoek dat er bij de toevoer van het filter onder de motor een bout was losgetrild…en diesel lekte.

Pfff gelukkig dat is opgelost, net als de toeren van de motor, het ging vlekkeloos en de motor deed precies zijn werk.
Dat Ed een aanpakker en handig is komt goed uit bij een bootje van 44 jaar oud, je wilt een probleem het liefst zo spoedig mogelijk opgelost zien, anders blijven de gedachtes ratelen om oplossingen te vinden.
Het dutje tussendoor deed ons goed en gaf weer wat helderheid, je kan de dingen weer met een frisse blik bekijken.

d935d1a2-6b94-4446-ae91-1c697d2771e4

Maar eerst maak ik een maaltijd die ik tot beschikking heb: een Curry Cocos soep met heerlijk desembrood.
Bij elke hap voelen wij ons meer mens, ons energie niveau is weer aangevuld..

Bezoek
Als we toch met de boot in Den Helder zijn, laten we een goede vriendin Mirjam (kunstenares van een ‘kunstboom project’ en schilderijen)
even weten dat we in de buurt zijn. Vandaag spreken we in het centrum van Den Helder af, na onze boodschappen, treffen we elkaar in een leuk koffie en thee tentje met een tropisch tuintje. De verhalen schieten over en weer, buiten dat het gezellig is, gaan de gesprekken over de transformaties die we allen dit jaar hebben gemaakt, waar staan we nu in het leven, wat hebben we geleerd, en vervolgens 
rijden we met haar mee naar het atelier voor een blik op het kunstproject wat Mirjam zojuist heeft afgerond.

IMG_0654

Dat willen we graag zien, vorig jaar stond het nog in de 'kinderschoenen' en nu is het zoals het bedoeld is, van idee getransformeerd naar een prachtig kunstobject met zoveel details, bijna alle materialen zijn van schoenen gemaakt en opnieuw verwerkt...als je eromheen loopt, door de leren bladeren aan veters kun je zomaar weg dromen wanneer we de lampjes er nog bij bedenken dan waan je in verwondering.
zie foto

IMG_0658

Na een kop thee, merken we de vermoeidheid op en worden we heel luxe met de auto bij de haven gedropt. Even bijkomen van alle indrukken en dan naar bed.

Morgen weer een nieuwe dag.

liefs Monique en Ed

Foto’s

1 Reactie

  1. Perry:
    1 augustus 2024
    Heel bijzonder hoe jullie sen deze reis maken, fijn om te lezen, heerlijk. Liefs !