De benenwagen en vis op Texel

15 augustus 2023 - Oudeschild, Nederland

Heerlijk uitgeslapen, we werden 9.30 uur wakker, we hebben ook rustiger geslapen. De nieuwe passanten haven is zo gebouwd dat je weinig golfslag ervaart en je veel rustiger ligt in water, minder geschud en geschommel van passerende bootjes.

Door het schommelen op de motorsailer Casarca, schommelt en draait het in mijn hoofd, mijn evenwichtsorganen zijn in de war.
Ik weet inmiddels dat het bij een vaarvakantie op de Casarca onvermijdelijk is, het hoort er bij, denk ik... en ach soms maak je een misstap met zeebenen en eigenlijk vindt ik dan wel heel grappig, als je dat dan weer opmerkt.

Van de 12 dagen, verblijven we ± 70% op een drijvend bootje, leggen we aan drijvende kades en in het water, de wind die tegen de mast waait en de voorbij varende schepen die nog een golfslag na geven. Hotseklotsen en balanceren.

De zon schijnt, het wordt een mooie dag, wij nemen vandaag de benenwagen, en gaan Oudeschild en omgeving verkennen. Een rugtas voor drinken, lunch, kleedje en zonnebrand mee en rond een uur of 11 zetten we voet op vaste land Texel.

We slaan bij de havenkantoor rechtsaf en wandelen langs de passantenhaven, langs een strandje en lopen door over de uitgestrekte zeewering, het uitzicht is weids en verruimend. De wind die voortdurend door je haren waait en de warmte van de zon (± 28C) is het heerlijk lopen en stappen we aardig wat kilometers door, aan het wandelpad lijkt geen eind aan te komen. We zien wel een volgende dorpje, maar gezien de afstand waren we misschien op de helft. Na inspanning nemen we een pauze voor ontspanning, we nemen plaats boven op de dijk en zitten we tussen de waddenzee en boerenland, en de lunch en zelfs een lauw sapje ging er goed in, heerlijk. ...

Ed ontvangt een pling, een berichtje van Roger (vriend) met de vraag, of we nog in Oudeschild zijn?
Nou reken maar van YES! Suuz en Roger komen zeilend met hun zeiljacht van Den Oever naar Haven Oudeschild, om even aan te leggen en een visje samen te eten… klinkt best wel wat decadent, als ik het zo schrijf…en dat is het ook, een dagje zeilen maakt 't compleet om bij aankomst juist van de plaatselijke sfeer, in dit geval verse vis te proeven.
Wij zijn blij verrast en vinden het super leuk om vrienden in de vakantie te treffen en dat wel op ons tijdelijke vakantieadres.

We lopen terug richting passantenhaven, langs het strandje blijven we de zeewering volgen en kom je uit op de linkerzijde van de havenmond Oudeschild. We hebben een kleedje erbij gepakt en hebben daar onze ogen uit gekeken, de vissersschepen en recreanten die binnenkomen varen, het zicht op de haven en de waddenzee.

Ed kreeg weer berichtje binnen dat ze binnen ±  3 kwartier zullen aankomen.
We lopen terug naar het Oudeschild centrum, je passeert de vissershaven, de werkhaven, een vluchtelingenboot, en dan loop je de authentieke Haven Oudeschild in. Met kotters, tjalken en hotelboten, ook staan er kleine hokjes op de kade voor ticketverkoop om op avontuur te gaan met een garnalenvisser, of per high speedboot naar de zeehonden, sportvissen of droogval tochten. Genoeg te doen en heel toeristisch allemaal, net als de toeristenshops waar je authentieke Texelse producten kunt kopen.

Er heerst hier volop vakantiesfeer en is er veel roering, we lopen naar de rechterkant havenmond en ook een weids uitzicht en zie je in de verte 't Horntje liggen waar de ferry's aankomen.

8205587B-18BD-4900-9F7D-5208351B2DC3

JAAA... na een tijdje de horizon afturen zien we een bekend zeil van de zeiljacht van Roger en Suuz, zo leuk om ze binnen te zien varen.

0DF77CD2-AA5B-4C41-9D5B-B73B90EE5F91

We lopen ze tegemoet en verwelkomen ze aan land. Surf is ook blij! We lopen gezamenlijk naar het visrestaurant waar we snel een plekje vinden en onze bestelling versmaden, verrukkelijk. Ik had zalm, paling en Hollandse garnalen, die laatste 2 had ik in geen tijden meer gegeten dus dit is een smaakfestijn voor de mond. De zeilervaringen vlogen weer over tafel en nieuwe tips en trucs zijn altijd welkom.

Wij vrouwen doken nog even een Texelse wolshop in, het was toch lekker warm, maar nu ik er toch ben wil ik wel even kijken, alleen de korting die ik kreeg op een grijs wollen warme vest, deed mij toch kopen. Een cadeautje aan mijzelf, een warm vest voor zeilen en later komende frisse dagen. (-;
De mannen doen de boodschappen voor de avond, we liepen gezamenlijk naar de haven, een dikke knuffel en direct vertrokken ze naar hun thuishaven.

Na een lange nazwaai en ons buikje gevuld met lekkere vis liepen we terug naar de Waddenhaven Texel, en toen we bij de Casarca aankwamen beseften we dat het al tegen 6-en was, en we de de hele dag buiten hadden gelopen. Languit op de bank, ontspannen en een voldaan gevoel van vandaag. Ook heb ik een kleine massage aan Surf gegeven, die de hele dag alert is en ook de hele dag met ons heeft meegelopen. Surf vertoonde inmiddels spleetogen en ben ik even bij hem gaan zitten, hij ontspande zich en dommelde in slaap.Ed heeft nog pannenkoeken gebakken, en zIe foto, dat doet hij met 🧡.

C39AE9BE-12DA-4922-87D6-947676E9ABF6

Morgen een nieuwe dag met avontuur, vroeg op, direct de getijden en weersomstandigheden checken en zien we wat de nieuwe dag ons brengen zal. Welterusten! Dikke kus van ons!