Den Helder naar Oudeschild

14 augustus 2023 - Oudeschild, Nederland

Maandag staan we op in de vakantiemodus en in de startblokken voor de oversteek naar het eiland Texel, om wakker te worden een bak koffie, stevig ontbijtje en we maken de Casarca klaar voor vertrek.

7FBCFE40-554B-405E-B662-4A9244B8F4B9

Het weer is ideaal, strak blauwe lucht, alleen lichte bewolking boven land met windkracht 3.
De oproep naar de TC ging zonder bijzonderheden, we konden uitvaren.
We heb gisteren nog van box geruild, we kregen hulp van de havenmeester om uit de krappe hoekligplaats te manoeuvreren,
met een land vast aan de kant dreef de wind de Casarca bakboord uit en konden Ed de motor starten en in zijn achteruit en de Casarca kont makkelijk keren zo de nieuwe box voor deze nacht.
Ed kan er wat van, hulp nodig? Hij deed het gewoon, natuurlijk met zijn 'geheime wapen' een boegschroef, wat je niet op een formaat zeilbootje als de Casarca zou verwachten, super handig!

243F1D18-A6A4-4A55-8398-B06FBA2A39B0

De waddenzee op we konden niet langer wachten, een uurtje voor doodtij waagde we de oversteek. We hadden wel stroom tegen, want met zeil of zonder we gingen langzaam vooruit. (met het oog pak je een vast punt van land, en na een kwartier ben je nauwelijks opgeschoten). Ik bedoel de stroming is bijzonder sterk onder water, we haalden max 2,8 knopen. We hebben 2 uur gedaan om in Oudeschild aan te komen. Daar wordt je verrast met de diversiteiten aan bootjes van alle formaten, er ontstond zelf een opstopping voor de jachthaven, we kwamen met meerdere zeiljachten binnen.

7D476287-7A40-4A65-9220-5AB08F3C5988

De havenmeesters varen met motorbootjes in de voorhaven van Oudeschild om de toestroom van zeiljachten te regelen, de naam en lengte wordt doorgegeven en dan mogen we aansluiten en de volgende havenmeester in de jachthaven wijst je een gepaste ligplaats aan, we hebben niet eerder gezien dat een jachthaven per steiger de lengte van de bootjes gelijk zijn, dat oogt wel heel netjes.

Einde dag ligt de haven vol, de energie is weer uitgelaten en heerst hier volop vakantie sfeer.

Kinderen die krabben vissen vanaf de steiger, vanaf de bootje ieder zijn eigen eiland, veel geroezemoes, zomerse gezelligheid, verschillende kook luchtjes die je neus binnendringen. We hebben wat kibbeling in het dorp gehaald voor een lekkere maaltijd op de boot.

FC08254E-452D-4121-A860-C2A8470FB564

Een wandeling langs de dijk een blaffende surf die de schapen op de dijk opdrijft. Zijn blaf klonk wel wat schor, ook doordat hij gisteren eerder de schapen opdreef.

Uitzicht vanaf de dijk op de haven en alle jachten (250 passanten), je begrijpt vast wel dat we onze ogen uitkijken en de diversiteit heel leuk is om te aanschouwen. Elk zeilbootje, motorsailer, zeiljachten, motorboten, motorjachten, kotters en woonschepen van zelfs 100 jaar tot hypermodern en het leuke bij iedere boot past een type mens, met een eigen verhaal.

Alles bij elkaar het krioelt en smelt samen. Echt zoveel mensen die ontdekken en inmiddels weten dat een ‘vaarvakantie in eigen land’ ultiem genieten is.

73791BF5-07BB-4324-BA80-C0B22D395011

Daarna zijn we langs de zeewering gelopen met een mooi natuur verschijnsel de ondergaande zon, met prachtige gekleurde luchten, een weids uitzicht geeft ruimte en rust.

Al we de horizon afstruinen zien we jammer genoeg iets onnatuurlijks, de rijen windmolens, horizon vervuiling…

Terug in de kajuit hebben we WIFI, voor ons een nieuwe ervaring, een goed werkende wifi op de boot, de laptop / boorbios speelde voor ons een docu af. Floortje reist mee met een top fotograaf Jasper Doest, hij weet de relatie van mens en dier in verschillende culturen vast te leggen. Krachtige plaatjes! We zijn als het ware meegereisd vanuit onze kajuit van Nederland naar Nepal.

Wij hebben genoten van deze overdaad aan luxe op de boot.

Slaap lekker en morgen fris weer op! Liefs van ons!