Vakantie voorbereiding

18 juni 2020 - Dokkumer Nieuwe Zijlen, Nederland

Het plan was om deze zomer met de surfplanken en ons busje op vakantie vrij te gaan rond toeren door Frankrijk of Engeland.
Een leuk idee, die we toch hebben aangepast vanwege de Corona angst. Je bent tegenwoordig niet meer zeker of grenzen je de vrijheid geven of beperken. Veiligheid en gezondheid eerst, JA! Beperkingen in vrijheid, NEE?
Daar krijg je als mens toch stuiptrekkingen van... Een droom om met een bootje te varen door Nederland, geeft al snel het ultieme gevoel van vrijheid? Waarom niet NU? ...en wachten tot ik nog meer excuses verzin om vrijheid uit te stellen voor later?

Nieuwsgierig en onderzoekend gingen we op zoek naar bootjes te koop, dit werd al heel snel werkelijkheid. Binnen 2 weken stonden wij met een contract en een motorsailer uit 1980, genaamd Casarca op de kade van het Lauwersmeer. Met z'n duidelijke YES van binnen, kun je knopen doorhakken.

De motorsailer hebben we voor een redelijke prijs kunnen kopen, omdat de motorsailer ook enige onderhoud en opknapbeurt kon gebruiken. We zijn 5 weekenden fanatiek bezig geweest om de Casarca een opfrisbeurt te geven. Nu is de Casarca schimmelvrij en heeft nieuwe wandbekleding, de latjes, de opslagruimtes en wanden zijn geschilderd, tapijt vervangen, gaatjes waterdicht gemaakt, deck schoongeboend, bilg leeg gepompt, landvasten vernieuwt, in elk geval klaar om een week vakantie op door te brengen.

Conclusie: opknappen op een 8 meter motorsailer, is lastiger als je denkt omdat in een bootje niets recht is en je dus in alle bochten moet wringen om erbij te komen, dat 8 meter toch best groot is en veel klimwerk vereist, als je motorsailer in 3 compartimenten verdeeld is en ik geef eerlijk toe, dat je een dagje ouder word en ik niet meer de souplesse hebt als 'vroeger'. Niets gaat volgens plan en alle verwachtingen kunnen we los laten, wat wij hebben gedaan, is misschien niet professioneel, maar voor ons goed genoeg. De Casarca is echt opgeknapt, fris en klaar om in te verblijven.

Vrijheid is blijheidKikkers en ondergaande zonJachthaven LunegatLigplaats Lunegat