Alkmaar naar Den Helder

10 augustus 2023 - Den Helder, Nederland

Goedemorgen, lekker geslapen zeg…. Lekker gedommeld

We hebben er zin in, Ed gaat een rondje doen met Surf, de koffie geurt lekker door de cabine en de heerlijke bananenpannenkoek met haver is een stevig ontbijtje om de dag goed te beginnen.

We hebben ons opgefrist in de douche. Om te douchen is het de kade aflopen (50mtr) en met een code heb je toegang voor douche’s en wc ruimtes, overigens het ziet er heel netjes en schoon uit, als gast mag je hier gebruik van maken. Het havenliggeld in Alkmaar is € 1,40 per meter x lengte van de boot en dat is incl douches, wc, wasmachine.

De havenmeesters in Alkmaar zijn toffe gasten, en in voor een praatje en nu Ed ook brugwachter en havenmeester is van Haarlem, is er gesprekstof genoeg. Ook krijgen we altijd leuke opmerkingen over de Casarca en voornamelijk gaat het om de opvallend vorm, echt een vreemde eend in de bijt, de Casarca is zeldzaam met 3 ruimtes dit zie je niet vaak.
Kortom een gezellig praatje en natuurlijk even afreken van de nacht incl. toeristenbelasting De Casarca is 7,5 mtr. en de aardige havenmeester verstond 7 mtr. en kregen we iets van collega korting. Bedankt voor de goede service Havendienst Alkmaar.

De Casarca vaarklaar maken betekent dat Ed de oliepeil, koelvloeistof en dieselfilter checkt en ik nog wat verse boodschappen haal.

4DCEC255-8CFF-402D-9786-B7B1944F051B

Om 11 staan we klaar om de trossen los te gooien, er liggen al 2 vaarrecreanten te wachten, een luxemoter en een kotter. In convooi varen we door de spoorrailbrug die 11.10 uur open gaat. Het fijne aan konvooi varen is dat je voorgangers de bruggen (totaal 14 ) oproepen en de brugwachters weten dat we eraan komen, dat zorgt voor een vlotte doorvaart.

BC618B77-1B77-4494-92F4-231D8B073630

Het noordholllandskanaal is gegraven zodat de scheepsvaart ook een veilige route kon nemen dan de route over zee.

D609EB07-5C27-4696-8A68-4081FE0B473FD40E9F1D-6FD7-43C1-902E-A404DF5D95F1

We varen met 6 km per uur door het hollandse landschap met af een toe een molentje, boerderijen, koeien, schapen en bedrijven, verder is het riet kijken, dat komt omdat de kuip met stuurwiel vrij laag ligt tov van de wal.

Waar ik niet van gecharmeerd raak zijn de rijtjes lelijke windmolens, ik vind het landschap verloedering.

12A85D21-44A3-40E3-B96D-67522837A056Helikopter boven onze boot, ‘gelukkig niet in de mast🤣’

Ruim 4,5 uur en we komen steeds dichter bij Den Helder. De helikopters vliegen hier af en aan, de marineschepen zie je van ver af steeds groter worden, mega en bijna monsterlijk. 6964CB6B-0EF5-4157-904F-3B87ADE9093E

Ik hoef je vast niet te vertellen dat de Marine hier gevestigd is, er zijn veel offshore en vissersschepen, de opstapplaats voor de ferry naar Texel, de nautischesfeer is vol aanwezig.

We gaan kijken bij de watersportvereniging waar we 3 jaar eerder zijn geweest, hier willen we aanleggen omdat het dichtbij het centrum ligt en ons eerder goed bevallen is.

BDAA236E-E740-41FA-B969-B7EE2B94AAFC Weer naast de politie….👍

De havenmeester van de zeilvereniging komt aanlopen en we mogen blijven liggen waar we als passant even hebben aangemeerd. Hij heet ons welkom en informeert of we vannacht willen blijven.

We betalen € 1,75 pm excl.toeristenbelasting, ik liep even mee en alles was zo geregeld.

Even de benen strekken na een lange vaart daar worden we allen heel blij van, ons eerste idee was na 15 km aan leggen voor een overnachting (bij een vrije kade, alleen je hebt geen stroom en dit is niet ten goede voor de koelbox met de gekoelde etenswaar, bovendien ging het varen juist zo vlotjes, we wilden toch de rit van 41 km maken. Als we doorgaan hebben we een dagje relaxen en genoeg tijd om de vaartocht naar de volgende bestemming uit te zoeken.

Surf was natuurlijk uitgelaten dat hij van de boot kon, zonder stop in een x door… en wij waren vol met de indrukken die we onderweg opdoen ondanks de ruimtelijke vergezichten, we hebben het gewoon weer gedaan.

In het begin van de avond kwam een goede vriendin Mirjam op bezoek na een cava proost, zijn bij haar nieuwe thuis beland, super gezellig op een prachtige locatie, recht tegen over de haven promenade.

Laat over straat liepen we naar de ligplaats terug, er hing een serene rust, de drukke energie van overdag is neergedaald, de temperatuur was zacht, Den Helder in rust.

We zijn gaan slapen, al voelde ik me wat zweven door de chocolade smaak drank met een helende mushrooms.🧜🏼‍♀️

Wat een dag! Liefs van ons!

Vaartocht van vandaag.
Alkmaar tot Den Helder is 41 km en we vaarden 7 a 8 km per uur (5 knopen) op de motor. We hebben er bijna 5 uur over gedaan!

Afwisselend bewolkt tot stralend zonnetje, temp. 19 graden