Kink in de kabel...of gewoon effe wachten

11 augustus 2023 - Den Helder, Nederland

Vrijdag 11 aug.

44C02AF3-D7CA-4774-9D5E-5E59D934D3FA

Checklist voor de uitvaart richting Texel, Oudeschild!

- waterkaart app aan ✔️

- tij en stroming ✔️

- ligplaats Oudeschild Texel ✔️

- havendienst zeevaart melding ✔️

- weerbericht en windguru ✔️

- Surf en onze lifesafe vest ✔️

We gaan naar Texel, al dat is het plan... het ziet er naar uit dat alle omstandigheden gunstig zijn, om 10.15 varen we uit, gooien de trossen los en gaan op weg naar de Koopvaardersschutsluis.

C4933B27-8B00-4E5D-BAE9-F0C4F51A9BB6

Bij het oproepen mochten we eerst op de wachtsteiger aanleggen dit duurde maar 8 min, bij groen licht maakte we de Casarca los en gingen schutten, dit ging best handig, Ed vaart rustig naar stuurboord zijde en vanaf de kuip heb je genoeg tijd voor je middelste landvast in een bolder te plaatsen. Als er slechts 3 bootjes zijn geschut, sluit de brug en de grote sluisdeuren. Je voelt je dan heel klein en een lichte allertheid, je ligt toch in een ruime bak water waar je niet zomaar uit kan, je ziet niets anders dan die hoge muren en mega sluisdeuren, ongemerkt zak je ong. 10 cm naar beneden, het verschil varieert met de waterstand van de zee en we hebben nu een lage waterstand, het is de bedoeling dat we na de doodtij de oversteek maken, dan heb je stroom mee. Het is altijd zo fijn en bevrijdend als de sluizen bij groen licht uitvaart en de wind vol op je gezicht krijgt. Heerlijk!

We krijgen nog de Moormans brug en die gaat voor onze neus open, dus gas erop door de brug en daarna kijken we onze ogen uit en ervaar je de grootsheid van de Marine en offshore schepen!

Het is gebruikelijk dat wanneer je de zee op gaat om je af te melden bij VC Den Helder (verkeerscentrale) dus: ‘VC motorsailer Casarca meld zich af en varen naar buiten naar Oudeschild.’ Het antwoord wat we over de marifoon kregen was ‘Casarca, hou er rekening mee dat de haven vol ligt’ Oeps!

We kregen even een korte black-out, oke dus dat was toch niet zo goed gecheckt?
Die hadden we niet zien aankomen. Oke en NU?
Ed de kapitein weet meteen de oplossing, we gaan naar de naastgelegen Koninklijke Marine Jachthaven, waar we net voorbij voeren.
We leggen tijdelijk aan in een ruime box en ik spring er uit om de havenmeester te vinden en te vragen waar we kunnen aanleggen.
De havenmeester had ons al in in zicht en kwam mij tegemoet, hij vertelde direct met het navragen van de lengte en hoogte van de mast, wist hij meteen een plek. ‘Je mag helemaal in de linker hoek van de jachhaven aanleggen, in de laatste box.’

B856B302-9F7A-4CA6-96AA-C9EF96AFC699

Ik liep op de steiger terug om dit bij Ed te melden en opnieuw alle landvasten los te maken en daar samen naar toe te varen.

De havenmeester stond al klaar om de landvasten te vangen en aan te leggen. Wj dachten beide: Deze hoekligplaats wordt straks nog een kunst om met onze kont ervan achter uit te manoeuvreren. We liggen klem, ook omdat er nog een zeilschip achter ons aanmeerde. Maar ach.. we gaan nog niet weg, we zijn er net!

We liggen naast een hoge kade, uit de luwte van de wind, in het zonnetje op een drijvende aanleg steiger, die mee beweegt met de stand van het tij. Toen ik tussen de steiger aan de kade keek zie ik vol zeeleven, oesters en heel veel krabben, die over elkaar zich om de feestmaaltijd scharen, fantastisch dit te zien.

76092A83-770E-41B3-B99A-19C76E341754

En een blauwe kwal

Dat was een kort vaarritje, ik had zelf even moeite met de verandering en voelt even als een tegenvaller, had zin in de zee en met de wind mee zeilen naar Texel en ach ja…gewoon omdat het kan. Alleen wat we niet wisten dat precies dit weekend een visfestijn in Oudeschild plaats zou vinden, Je wordt dan wel niet weggestuurd de zee op, maar 3 dubbel liggen, daar bedanken we toch even voor. Een verwachting en het plan naar Texel te varen is in een paar seconde linksom (haven) gedraaid.

Van Zeilvereniging Den Helder in zoetwater naar Koninklijke Marine Jachthaven in het zoute water, het voordeel is dat het zoute water de kiel reinigt van alle zoetwateralgen. We liggen in elk geval veilig in het zoute water, we ruiken de zilte lucht van de zee, waar we zo van houden. Met achter ons de hele Nederlandse Marine vLoot, heel veilig… het is maar wat je ervan denkt.
Ik voel me veilig, maar de energie heeft iets van 'negative waves'.

De haven ligt vol met echte zeezeilers en zeegaande jachten waar je met de meeste ervan naar de andere kant van de wereld kan varen. Als we de omgeving willen verkennen ontdekken we dat we hier meer dan veilig zitten, achter gesloten hekken de omgeving wordt bewaakt en beveiligd door de Koninklijke Marine.
We lopen op dit terrein richting een piertje waar we uitzicht hebben op Marsdiep en zien een klein strandje, Surf is helemaal in zijn element, over de stenen, struikelend over de rotsblokken snelt hij zich naar het strandje het water in voor verkoeling, hij vind ook een stok, liggend en rollend in het zand met de stok erbij, en hup weer de zee in, Surf helemaal blij, is heerlijk om te zien.

We hebben een handdoek om te zitten en genieten van het zicht, de vogels, de krabben, de lucht, de zee en natuurlijk het weidse uitzicht met Texel aan de overkant. We zien ook de 2 ferry’s van Texel om het halfuur af en aan varen. Wanneer de ferry net langsvaart, kun je de zuiging van het water goed zien, het water trekt zich terug en dan vormt het aanzwellende water een kleine tsunami, het strandje waar we ziten is de oksel van een kleine pier die gemaakt is om de vloedgolf af te remmen.
Mooi te zien hoe het water stroomt.
Bij de tweede ferry die aankwam was een grotere golf een waren we net op tijd om onze spullen droog te houden… die zagen we aankomen haha...
Dat heb je ervan als je aan de bordjes verboden toegang voorbij loopt.

EAA85A1D-4D34-43EA-A9EB-7DE1E37E83E3

We liepen verder rondom het Koninklijke Marine Clubgebouw, KMJC dat boven op een fort Harssens is gebouwd(een vesting) en is tevens douches en restaurant. Een blik op de menukaart, stemt ons blij, je kun hier voor een schappelijke prijs een echte marinehap eten. Dat is nou eens lekker om bij de nautische club bemanning aan te schuiven.
Al kwamen we niet van zee, het gaat natuurlijk een x gebeuren. Bij terugkomst van de wandeling hebben we meteen gereserveerd, kunnen we straks aan schuiven, voor Ed, een nasi met sate en ik, een heerlijke maaltijdsalade met gebakken mosselen, kon mij niet herinneren hoelang geleden ik dit gegeten had. Echt een feestmaaltje voor deze veganfanaat, omdat het gewoon kan, geniet ik er volop van!

Groetjes van ons Monique, Ed, Surf