Den(k) Helder

12 augustus 2023 - Den Helder, Nederland

Zaterdag 12 aug 23

Wakker worden met de kletterende regen op het dek en bij het ontbijt zien we water druppelen …een voordeel is dat we nu precies weten waar de lekkage plekken zitten, één bij het luik en één bij het raampje, dit is wel op te lossen met een nieuw rubbertje en wat kit en tijdelijk met een doekje.

In de middag schijn de zon en is het afwisselden een wolkje, en zijn we wat boodschappen gaan halen in het centrum van Den Helder.
We lopen langs de ferry poort, de marineschool en dan steek je door het Marine Museum Willemsoord terrein.

B7796117-22DF-43ED-B1BB-C7E868EEBB7B

Je hebt er ook een jachthaventje, een camperplaats terrein temidden van het Willemsoord complex zijn er wel 64 Marine items te bezoeken. Een museum in gaan zit er voor ons niet in, met Surf, we doorkruizen het terrein een korte route naar het centrum. Waar je doorheen loopt is al een museum op zich. En genoeg voor ons… het is toch verdedigen, geweld, oorlog, bommen en granaten, onderzeeers… maar tja wat kan je mee...

Heb je een camper en ben je ‘Marine minded’ dan sta je temidden in het museumcomplex en is dit voor een dag best een leuke spot!

41F8BB2D-A1DA-4EF4-84BD-5E8853802811

In het centrum aangekomen, zijn we wat tweedehands winkeltje in gedoken, effe snuffelen naar tweede kans schatten, is voor even leuk, ik merk op dat als je veel buiten bent, een winkel al gauw saai en vermoeiend kan zijn. Meteen de boodschappen geregeld voor de avond.

We werden bij terugkomst binnen de hekken gelaten, we konden zonder problemen de haven op. Nog een nacht afgerekend bij de havenmeester en weer iets wijzer, ik heb gevraagd om advies betreft gunstige getijden, effe extra checken!
Hij vertelde ook nog dat het een verstandig keus was, om Texel uit te stellen en af te wachten, hij wist ook dat er ligplaatsen vrij komen maandag in de haven Oudeschild. Het blijkt dat dit weekend de haven overvol lag, En dat de weersomstandigheden gunstig zullen zijn, windkracht Zuid 3 is voor ons Casarca ideaal.

Een wandeling in het centrum vreet energie, einde middag en avond hebben we heerlijk gerelaxt in de Casarca!
Een boek lezen en een blog geschreven. Muziek van Clay van Dijk op de achtergrond, dit stemt ons in een vrolijke vakantie stemming.
S’avonds lekker in de kombuis weer gekookt, al kun je je kont nauwelijks keren of recht op staan, alles ligt binnen handbereik en als het eten klaar is hebben we altijd z'n moment dat we genieten van de eenvoud, lekker basic met een beetje sop afwassen en daarna koffie of thee.

8BD861D5-9B62-4AE3-83B9-3741B9F372D7

Als de zon bijna onder gaat, lopen we een rondje met Surf, we gaan op een bankje zitten bij het uitzichtpunt Marsdiep, het weidse uitzicht over de zee, de luchten en lichtjes, prachtig! Bij het invallen van de avond, beleef je ook het stil vallen van de omgeving en is er stilte. Oké, hier en daar een meeuw gekrijs of in de verte een scheepstoeter.

Met de dag lukt het steeds beter in het moment te zijn, het laten varen van gewoontes en iets moeten doen’.
Zo….wat zit iets doen in je systeem zeg...Iets plannen kun je doen, alleen daar komt toch niets van uit, beter is opties open houden en alles in het moment zelf te laten gebeuren. Relax

Alleen dat doen wat nodig is. En er komt altijd een helder moment, je beseft dat je nog een standje langzamer en minder kan doen, het afschalen van het doen, zeg maar….ont-doen van gewoontes en willen, het ont-wikkelen van je doen en leren van niets doen.

Een leuke qoute die bij ons in de Casarca hangt en samen valt met wat we ervaren.
Dance with the waves, move withe the sea, let the rhythm of the water, set your soul free.

Ahoy en liefs Monique, Ed en Surf