Dagje Den Helder verkennen

10 augustus 2023 - Den Helder, Nederland

Heerlijk slapen, dat doet een mens goed! Om 9.30 uur sprong ik uit de slaapcabine en rekte mij uit met een blik op de lucht en sta ik daar toch intens te genieten van weer een nieuwe omgeving. Het is bewolkt en best nog klammig en fris, in de middag komt het zonnetje weer.

809B1507-9141-4D65-88AC-31EBFF8E844E

Een bak koffie en een rondje lopen met Surf, het ontbijtje klaarmaken en nuttigen is een prettige ochtendroutine

1975EAE5-37E9-43DA-AE1F-957A06DFF1A2

C9A8FDC1-29E6-412E-A6CC-4B2AD7919A22Vandaag gaan we Den Helder verkennen, het is een flink stuk lopen en we komen uit bij LandsEnd bij de dijk en zee.

44C02AF3-D7CA-4774-9D5E-5E59D934D3FA

Op 2 zeemijlen verder zien we het eiland Texel liggen, we wandelen langs de dijk, richting het centrum, er zijn meerdere marine museums te bezoeken, we liepen verder door richting het centrum behalve winkels zien we veel ateliers, dat vind ik wel leuk even rondneuzen, we kwamen uit bij de promenade kade, waar de terrassen en restaurants vol lopen met toeristen.

AE2C26AA-9EAF-4B23-9F02-641C764872D4

Wij brengen een bezoekje aan Mirjam’s atelier, ze is met een kunstproject Willow Tree van gerecycled schoenen bezig en het idee is als de boom project klaar is, en er langsloopt dat de boom verlicht. We waren 17 uur thuis, en heb lekker makkelijk gekookt, we aten linzenspagetti en champignons in roomsaus.

Slim en makkelijk koken met de tweepits op butaangas het koken is veel sneller klaar dan thuis, haha

243F1D18-A6A4-4A55-8398-B06FBA2A39B0

We bereiden en bestuderen nog even de vaarroute en het getijj van eb en vloed dit veranderd per 6.15 uur en is elke dag anders, dus voor je de oversteek maakt is het belangrijk te weten wat voor ons mogelijk is, ons bootje is dan wel een kustvaarder alleen we hebben eerdere ervaringen op zee met windkracht 5 en het iets te spannend vonden en achteraf niet echt verantwoord! We zijn dus mooi weer vaarders!

Ook komen we erachter hoe weinig we nog weten, gedurende de dag verzamelen we informatie van de scheepsradio en tabellen met stromingen en gesprekken met schippers en zo wordt je elke dag een beetje wijzer en dat maakt z’n vaartocht best interessant en spannend.

We zijn niet uitgerust als de meeste zeewaardige zeiljachten met apparatuur waar je de geulen en stromingen kan zien, bij ons gaat het vooral om de optische herkenningspunten, boeien en een waterapp met de route van de zee zou genoeg moeten zijn.

Gelukkig hebben we een extra check, vriend Roger die de tijden van aan ons door geeft per bericht.

We zijn bijtijds ons bedje in gekropen….Morgen is het plan richting Texel….

Ahoy groeten van ons!