Dag 3 Koninklijk ontvangen in Muiden

18 augustus 2022 - Muiden, Nederland

Woensdag begint de dag lekker opgefrist, als ik wakker wordt en naar buiten uit de kapitainlodge kruip/strompel, is de temperatuur gedaald van 25 naar 21 graden, het is bewolkt en vandaag staat een stuk van de Vecht op het programma. Oh, hebben wij een programma? Nee eigenlijk niet echt. De weervoorspelling is vaak leidend en laat ons zien dat het vandaag bewolkt en regenachtig is. De zon is even verdwenen, in de middag gaat het weer zeker los, dan willen we zeker in een haven liggen.

Het is even een knop omzetten, in ons hoofd, we twijfelen, het plan wijzigen is een optie die we zeker moeten overwegen. We kunnen nog een stukje de Vecht op varen in de buien, omdat dit het 1e idee was, ofdat we gewoon terug gaan en op tijd aanleggen in de haven van Muiden.

Eerst maar eens een douche, dan zijn we fris en wakkerder, Ed en ik laten surf daarna uit, we ontbijten een bananen pannekoek met zelfgemaakte jam. We lopen nog langs de havenmeester zijn kantoor. Reinier nodigt ons uit om zijn opgeknapte zeilboot nog even van binnen te bekijken en we blijven ons verbazen dat elke boot heel anders is betreft de indeling, we laten vervolgens de Casarca van binnen en buiten zien en het opknap verhaal krijgt hij er van ons gratis bij.

We vinden het prachtig om te zien dat elke zeilliefhebber zoveel passie en tijd in het opknappen steekt, en het onderhouden van een boot.
Deze ervaringen kennen we inmiddels ook wel, de uitdrukking ‘koop een boot en werk je dood’ is inderdaad wat je vaak hoort, een boot is ook best wel kostbaar. De gedachte komt wel eens voorbij om de Casarca te verkopen. Je bent als schipper echt 3 x blij!

Als je een boot koopt, als je een goede ligplaats hebt gevonden, en als je de boot verkoopt ben je blij!
En voor als bonus: op het water voelen wij ons vrij. Als je mij zou vragen is dit alles t.o.v. het avontuur echt waard, zegt mijn hart volmondig JA.

Vrijheid ben je tenslotte zelf en het leven met ervaringen, maken dat je veel leert en heel blij bent, het maakt je een rijker mens van binnen.

Zolang het duurt zullen wij met volle teugen genieten van de vrijheid die de Casarca ons biedt avonturen maken en dat het een dure hobby is, is zeker waar.(d)

1E306DA8-CB48-4C34-90FC-3CF162AF8EDE

Wat is wijsheid voor vandaag? Bij twijfel is het niet doen, intuïtief voelen heeft de knoop doorgehakt en plots gooit Ed de Casarca los, we moeten nu gaan! We gaan toch voor overnachten in Muiden, en bovendien zijn we morgenochtend sneller in Marina Muiderzand, in Almere.

En echt op intuïtie, hè, we varen net de bocht om, stuurboord uit en we zien de konvooi motorjachten ons tegemoet varen met de net geopende Langevechtbrug, we zien groen licht, Yeah Ahoy, weer stuurboord de bocht om en daar hebben we de spoorbrug, effe bellen en de opening is binnen 5 minuten. We hebben bij de wachtsteiger onze landvasten omgelegd en snel weer los gegooid, zo dit voelt goed. Het is zelfs droog, we manoeuvreren alsof perfect uitgekiend tussen de buien door. Van je intuïtie moet je het hebben, die vertelt je beste optie. Hahaha

We zijn binnen een dik uur en 5,5 km varen aangekomen bij Muiden en gingen zelfs vlotjes door de grote zeesluis.

78B8DC95-6FD9-40CB-9DC7-95152DB4E67F

We tanken daarna nog wat diesel, bij een haven met tankstation. Er is geen overnachting mogelijk op deze haven, alles vol, maar de havenmeester wijst ons de haven aan de overkant.

De Koninklijke Nederlandse Zeil en Roei Vereniging, met uitzicht alweer het Muiderslot. Voordat we willen aanleggen bij de meldsteiger, waar de havenmeester al op ons staat te wachten, vraagt hij ons of wij komen overnachten? Ja graag, roepen we beiden tegelijk! We werden vorstelijk doorverwezen naar steiger M, bij de één na laatste steiger, daar zien we helemaal geen plek op M, VOL….of was het nou steiger N?, we leggen aan in een vorstelijk grote box, waar we wel 4x inpassen.

Ik loop met Surf door de jachthaven terug op zoek naar de havenmeester, die op zijn koninklijke kantoor zit. Hij vertelt ons dat we verkeerd liggen en de Carsarca moeten verplaatsen naar het einde van de zijkade van steiger M.

We verplaatsen de boot, en verlengen de stroomkabel, omdat we niet echt in een box liggen, het is een beetje klimmen om van de boot te komen en het ligt een beetje verscholen, ergens tussen de grote motorjachten.

84509D27-A904-4EFC-8CC5-81D9E7952F80

We zijn gewoon een vreemde eend in de bijt, niks koninklijks aan.

We vinden het allang best, we trekken nog een zeiltje over de kuip, dan regent het niet zo in. Net op tijd klaar, wij zitten lekker droog. We lezen wat, we luisteren een podcast en dommelen in slaap. De regent klettert en de boten schuren en schudden van de windvlagen.

A10077BD-A0F7-470E-9B14-BFECDF0FD6AF

Als we wakker worden van het gerommel in mijn buik, ga ik creatief en simpel koken met aardappelen, chorizo worstjes, tomaat en kruiden. Heel simpel en het was verassend super lekker!

zie video: koken in de Casarca

Na de koffie gaan we met Surf aan de wandel en lopen direct het sfeervolle dorpje Muiden in, we lopen over de Zeesluizen richting Muiderslot en omgeving. Het regent lichtjes en we wandelen langs weidse uitzichten, we zijn blij want we lopen langs de bootjes, en eten een roomijsje met nootjes.

4AD0583B-0D9E-427D-AA7B-283E56BE0CFA

zie video; uitzicht Muiderslot en haven.

We duiken er vroeg in, morgen weer een nieuwe dag.

Liefs Monique en schipper Ed en Surf

1. Chris:
    5 september 2022
    Niet (zo snel aan) verkopen (denken), hoor! Je zou kunnen overwegen om het bootje desnoods als B&B (of zo) te verhuren. Op Bonaire hebben wij ook voor 4 nachten een zeilbootje gehuurd, die weliswaar gewoon aangemeerd bleef maar ons toch een hele aparte logeer-ervaring meegaf: weer eens iets anders dan een hotel of appartement.
  2. Monique:
    6 september 2022
    Inderdaad dat is een super leuk idee, het is helaas niet zo makkelijk als je zegt.... Onze boot is heel basic en wil je varen, is er enige kennis nodig om het water op te gaan. wat mij betreft zijn mensen welkom, als ze net als ons, van eenvoud houden.
  3. Chris:
    19 september 2022