De goede koers vinden

26 augustus 2021 - Hoofddorp, Nederland

koers bepalen

Dinsdag 17 augustus
Op dinsdag bellen we de havenmeester (van de thuishaven Casarca), om te vertellen dat we gestrand zijn en we voorlopig nog niet weten hoe we richting thuishaven komen. De havenmeester stelt direct een mogelijke optie voor; 'Als jullie de mast van de motorsailer naar beneden halen en onder de 2.60 meter hoog blijven, dan kan hij ons ophalen en op sleeptouw nemen door Amsterdam naar de werf, en dat voor de diesel kost prijs'.
Deze optie voelt direct aan als een YES! Zo hebben we zeeën van tijd om een gereviseerde motor te zoeken en een motorman te vinden die wel onze visie deelt. Pfff.. dit voelt echt weer als een stap in de goede richting en maken hier dankbaar gebruik van.

Donderdag 19 augustus
In zijn volle ornaat is de motorsailer Casarca ruim 9 meter hoog en wanneer de mast gestreken (plat) is dan is de Casarca 2.20 meter hoog. We halen de mast vandaag naar beneden en maken een constructie om de mast goed vast te zetten, we tuigen de zeilen af en maken de Casarca vaarklaar om op sleeptouw te nemen. We nemen wat spullen mee en weer worden we even geconfronteerd met de realiteit, na een hele winter bootwerken... dat je vakantie alsnog in het water, valt eventjes zwaar.
Voor nu, zit er niets anders op, dan het te nemen voor wat het is. Volgend vaarseizoen, nieuwe kansen, we zullen geduld hebben.

Gestreken mast

Vrijdag 20 augustus
10.30 uur kwam de zoon van de havenmeester vergezeld met een motorman aanvaren, na een voorstelrondje en een bak koffie, zetten zij de boten naast en aan elkaar vast met de fenders ertussen. Even later liggen we bij de sluis klaar en begint onze tocht alsnog ‘waar we zo naar hebben uitgekeken’ door Amsterdam. We maken er gewoon een uitje van, aangezien we varen en het deel van de staande masten route door Amsterdam ook meteen kunnen ontdekken, al is het sleeptouw…. We hoeven weinig te doen.

Als de sluizen open gaan varen we onder de snelweg door de sluis binnen, de voorbij denderende snellende auto’s boven je maken het best spannend, oorverdovend lawaai weerkaats enorm onder de 4 bruggen, het doet mij denken aan tromgeroffel voor de mooie stadsgezichten die na de sluis aan ons openbaren. haha..

dwars door amsterdamZIJ AAN ZIJ

Door de sluis passeren we de Schinkel, Kostverlorengracht, Kattensloot, Singelgracht en snel daarna vaar je de Oude Houthavens in en ben je Amsterdam Centrum alweer uit. We genieten van deze ervaring en zijn verbaasd want in een mum van tijd zijn we door de stad, passeren we 11 bruggen, op 1 brug na konden we overal onderdoor varen. Dit is eens een ander perspectief. Aangezien wij in onze vaarvakantie vaak afhankelijk zijn geweest van brug openingstijden, wordt het ons wel duidelijk, wanneer je de mast strijkt wordt het vaargebied nog veel groter en bepalen de brugwachttijden niet het tempo van je dag.

Bij het opvaren van het grotere water, worden de sleeptouwen aangepast en varen we achter elkaar langs, voorbij Amsterdam Noord over de Coentunnel en slaan we bij kanaal G stuurboord uit, richting Zaandam. Al deinend genieten we van het veranderende uitzicht, zowel het landschap als het vaarwater en waterverkeer zijn zo afwisselend, dat maakt varen zo leuk. Het is Nederland opnieuw ontdekken.

Zaandijk molensuitzicht zaanstreeksluis zichtsluis hand bediening

In de Zaanstreek ruiken we buiten frisse wind ook vleugjes van cocao. Wist eerder niet dat er zoveel cacaofabrieken zijn, met grote vrachtschepen die hun rauwe cacao nog komen lossen. Mooie authentieke panden en de 'groene huisjes' van de zaanstreek trekken aan ons voorbij, de toeristische trekpleister Zaandijk met de molens aan het water is wel een types hollands plaatje. We zien in de verte al de PTT toren en al kronkelend komen we steeds dichter bij Oost Knollendam. We gaan voor nu het droge op. En wat mij opviel is dat we niet de enigste zijn, op de werf zag ik heel wat bootjes op het droge staan, ook met pech want blijkt dat dit vaker voorkomt dan ik bedacht had.

We leggen aan en hebben een goed gesprek met de motorman, hij stelt voor de kop eraf te halen en eerst eens te kijken hoe ernstig de schade echt is, direct ontvangen we die middag al wat links van gereviseerde en nieuwe motoren. Daarnaast kunnen we zelf onze ogen open houden voor boot motoren. Binnenkort komt de motorman even de motor kijken en gaan we verder op zoek naar een leuke deal om het project Casarca te laten slagen; het opknappen, Nederland ontdekken, Casarca verhuren, plezier en beleving delen met vrienden, op avonturen gaan en vrij zijn.

opgelucht

1. Siebrecht:
    26 augustus 2021
    Goh, ik wist niet dat dat kon; dat een andere boot je op sleeptouw kon nemen. Wonderlijk, en extra genieten dus. Fijn hoor, om dit te lezen. Hier aan wal is het maar tam. :-)