Zomervakantie 2022 NL

16 augustus 2022 - Schellingwoude, Nederland

Nog maar net terug van een korte vakantie met Bono in het zonovergoten Teuge, zijn we 4 dagen bij Hans en Carin op de Verwondering. Bono en ik slapen in de caravan, even lekker eruit met zoon lief van bijna 18! Samen even op het boerenland bij lieve vrienden zijn, is altijd fijn.

De zon doet erg zijn best en we kunnen niet anders dan relaxen, in de airco gamen, ontspannen in het bubbelbad, wandelen en praten over het leven, boekje lezen en creatief bezig zijn en met als achtergrond het geweldige weidse uitzicht van het platteland.

4FE12068-EE4E-49F5-A580-52295AA39E7F

We BBQ-en en drinken gezonde pruimensap, na een dagje pruimen plukken, wassen, ontpitten en tot jam of siroop koken hebben we 8,5 kilo pruimen totaal gemaakt in pot. Om het compleet te maken tekenen Carin en ik er op los, wat leuke labels voor de potten met jam en siroop. Ik heb genoten van het hele proces, wat een rijkdom zo je eigen jams uit de tuin.

A445F5B4-FE62-4A06-9098-9233F183C997ECF1CBD2-FBFC-4579-88FF-B6CC62A148F7

We beseffen maar al te goed dat het trage tempo leventje met deze zomerse temperaturen hier in NL best wel aan te wennen is. Heeeel relax, alles in de vertraging.

Ik teken nog net geen zonnetje op de ansicht kaart met de zomer 22 en met ± 21 - 32° en ik vind het echt gedenkwaardig, echt een item om naar huis te schrijven. Behalve dat er niet iemand thuis is die ons mist, weet ik dat het huisje wacht tot wij de sleutel omdraaien en roepen: ‘hallo huis, we zijn weer thuis’, …misschien vind ik dan wel een ansichtkaart met zonnige bestemmingen op de mat.

Wij blijven lekker in Nederland en we gaan op zeilavontuur met de Casarca.

Normaal gesproken zitten we samen op de vooravond van de vaarvakantie, de Vaarkaart te bestuderen, dit jaar pakt het heel anders uit. De zondag voor vertrek werkt Ed tot 22 uur in Haarlem en bedient de bruggen van de binnenstad.

7E8A83A8-1F79-4367-AF28-826B9C3161A9

Helemaal geweldig …‘Zo lig je met je motorsailer in Haarlem en een jaar later werk je zelf in Haarlem als brugwachter.’ Zo werkt Ed ook bij de brug over de Vecht en daar ontstond ons nieuwe vaaravontuur.

Naar Amsterdam, IJmeer naar Muiden, over de Vecht richting Maarssen en verder laten we het avontuur open voor spontane momenten.

15 augustus 2022

Met een relaxte flow varen we rond 13 uur uit, richting de Amaliabrug en varen de Nauwernaarse vaart op.

Alles gaat vlotjes met schipper Ed en ik spreid mijn kussentje op het voordek. Bij elke brug kom ik even in beweging en lus ik de touwen vlotjes over de bolders. We merken dat, met onze 3e jaar zeilervaring, dat we de touwtjes beter in handen hebben. En nu de Casarca helemaal in ere herstelt is, inclusief een gereviseerde motor geeft het ons veel meer vertrouwen, de motor resoneert als een zonnetje.

We leggen voor een tussenstop nog even aan in de Nauwernaarse haven bij de passantensteiger, vlak voor we het Noordzeekanaal opsteken, even snel een plas pauze voor Surf en koffiepauze voor ons.

E495F21B-4636-4B01-AA45-7BEA9A47A5C9

We vinden het best spannend en steken op naar de stuurboord zijde van het Noordzeekanaal. Dit is even wat anders dan we gewend zijn en voelen aan ons water ‘dit is onbekend en avontuur’
We passeren grote werk havens waar het goed uitkijken is, naar rechts, vooruit, links en even achter om en weer naar rechts, het waterverkeer is hier groter en drukker, elk moment is het goed opletten.

We worden ingehaald door grote zeeschepen terwijl we net over de Coen tunnel varen. Langs het NDSM terrein varen veel overstekende pontjes, en vaar ik heel stoer voorbij Amsterdam Centraal, zie je het voor je, ik met mijn arm op de leuning van de kuip en met mijn ander hand bestuur ik de motorsailer door Amsterdam. ‘Jippie Ahoy’ zegt schipper Monique.

3B2600D4-7A79-435B-B1AD-9F7E8F2BE269E71B4C85-F812-486F-95C7-F009FE6437AC

Met mijn lief aan mijn zij neemt Ed wel het stuur over als het spannend wordt, zoals het binnenvaartschip die recht op ons af leek te varen. Langs de Java eilanden richting de Oranjesluizen. We vragen nog even via de marifoon aan de sluiswachter ‘welke van de 3 sluizen mogen we schutten’, als antwoord krijgen we instructie dat we even op de wachtsteiger Noord kunnen aanleggen. De Noordersluis is alleen voor recreatie vaart en hoeven we niet tegelijk met de beroepsvaart de sluizen in. Pfff dat scheelt.

D628BC44-497A-4C2D-96DD-C1C382EB4DC7

Heel relax schutten we in de Oranjesluis 20 cm naar beneden en gaan de motor starten na het schutten van de sluis slaan we direct bakboord uit. Eerder op de kaart zagen we dat daar een watersportvereniging met 5 passanten plaatsen ligt. We zien dat deze vol liggen, maar zien wel een plekje waar we gaan aanleggen om te vragen of deze plek vrij is, op de kant horen we dat deze plaats inderdaad vrij is.

99E85E4F-41E6-4440-A6F2-91CBC2FEBB02

We merken nu dat voor ons onbekende wateren heel intens en spannend is, we zijn allen moe en leeg, na 28,5 km en 6 uur verder, tijd voor een bak koffie en lopen met Surf.
We ontdekken dat Schellingwoude prachtige pittoreske huisjes en mooie uitzichten heeft bij de wandeling aan de kade, met aan de andere kant uitzicht op de Oranjesluizen met het ‘uitgebreid nieuwbouw ‘ Amsterdam waarvan veel hoogbouw, de Schellingwoudebrug, en de woonarken en schepen. Prachtig contrasten in 1 beeld te vangen!

Het is lichtjes gaan regenen en het frist lekker op en wij eten een heerlijk Laksa soepje met taugé en ei. Daar knappen we lekker van op. Na een 2e wandeling met Surf en wat biertjes, duiken we op tijd in de kapteinlodge.

Slaap schommel slaap, daar buiten vaart een …

Liefs Monique en groet van schipper Ed

1. Anita:
    17 augustus 2022
    Hoi Monique, wat ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen. Ik wens jullie een fijne reis te toe en veel plezier! Groeten Anita
  2. Siebrecht:
    17 augustus 2022
    Lieve Monique, wat heerlijk dat jullie weer op het water zijn! En zo leuk dat je samen met Bono naar H & C bent geweest. Te gek! Ziet er uberrelaxt uit. X aan jullie
  3. Chris:
    2 september 2022
    Stoer van jullie (met jou zelfs aan het roer) om door die drukte op het IJ te varen. En ik kan me goed voorstellen dat dit deel van jullie reis nogal vermoeiend is. Hopelijk de dagen erna iets relaxter...