Van Lunegat naar Westknollerdam

8 augustus 2020 - Dokkumer Nieuwe Zijlen, Nederland

De vakantie begint met de het uitzoeken en verzamelen van wat je nu echt nodig hebt, voor overbodig spullen is geen plek op de Casarca. Kleding voor warm en koud weer en zwemgoed, handdoeken, slaapzakken en je kussen en voor de innerlijke mens neem je veel water, drinken en eten mee, vooral als er temperaturen boven de 25 graden worden voorspeld. Geen luxe, maar basis dat zorgt voor alle aandacht op het NU moment. Say YES to new adventures.

De wekker gaat om 6 uur, aangezien het een warme dag wordt, besluiten we op tijd te vertrekken. De reis met ons en toch volgeladen busje duurt 2 uur en 15 minuten. We komen 9.15 uur aan in de haven Lunegat, Dokkumer Nieuwe Zijlen. Daar wacht de Casarca ons op gevaren te worden naar de nieuwe thuishaven. Na een kop koffie begint Ed met het schoonmaken van de olie restanten, de motor starten en de checklist na te lopen voor vertrek, Ik aan het praktisch inruimen van alle spullen, Bono aan het verkennen van de Casarca en Surf (Australian Cattle Dog) mag nog even bijkomen in de schaduw van de bomen en genieten van de vaste grond onder zijn voeten.

Om 11.45 varen we uit en houden we bakboord aan, direct de 1e sluis Dokkumer Nieuwe Zijlen,  een handeling wat we nog nooit eerder hebben gedaan, het is nog niet zo druk en een beetje zenuwachtig vaart Ed de Casarca in de sluis. De Casarca heeft een boegschroef waardoor manoeuvreren makkelijk af gaat en al snel is onze 1e landvasten worp een feit, vasthoudend om met het nieuwe waterpeil mee te vieren. Als de sluizen opengaan begint het echte avontuur.
Het 1e zicht is een pittoreske doorgang met aan de kant veel mooie authentieke boten en Friese boerderijen, veel groen en een wijds landschap. Door Nederland via de Staande masten route is een waterkaart een hele andere beleving als op de weg. Je hebt te maken met het weer, de stroming en de wind, pleziervaart en beroepsvaart, bruggen en sluizen, sub- en zwemmers van bewoners aan het water.

We ervaren met elke bocht een veranderend landschap, er is weinig wind en we varen op de motor door de -Dokkumer Le- en einde dag meren we aan in Lekkum op de laatste steiger waar je 3x24uur vrij mag verblijven, midden in het friese boeren landschap waar alleen een fietspad doorheen kronkelt en je een paar kilometers verderop brengt in de stad Leeuwarden (Ljouwert).
We bespreken de rit, hoe goed we het doen en wat we spannend vonden en wat er beter kan, de route voor morgen door Leeuwarden en als afsluiter van onze 1e dag drinken we een wijntje, een biertje en maken we een wandeling met Surf. We horen de koeien nog loeien op de achtergrond en de de nacht lang hoor je muggen ziften en vinden hun weg. De hele nacht blijven we meppen en slapen we onrustig. Na een verzachtend zalfje, een bananenpannenkoek, koffie en een afspraak lief te zijn voor elkaar, vooral vandaag, maken we ons klaar voor de vaart door Leeuwarden.

Start Vakantie Jachthaven LunegatVakantieavonturiersLandschap

Boegspriet zittenZoveel te zienVaarwatertjeKanaal drijvenBrugopening

1. Perry Straathof:
    19 augustus 2020
    Wat leuk om een beetje mee tte varen !
    Mooi dat varen !
  2. Monique:
    26 augustus 2020
    Een wereldje apart, super gaaf om dit te ervaren!