Vakantie 2e en 3e dag

8 augustus 2023 - Alkmaar, Nederland

En we wachten nog even…..

Zondagmorgen dan wel vroeg opgestaan om te vertrekken, maar de eerste blik naar buiten en de buienradar, vertelt al genoeg… daar worden wij Nederlanders niet echt heel blij van. Al hebben we van veel prachtige dagen kunnen genieten, net nu je vakantie hebt en het weer is klote….mag je dat best klote vinden en ook dat is oke (heb ik geleerd).
Het goede nieuws is dat het lijkt dat het weer vanaf maandag verbeterd en aangezien we geen verplichtingen en niets gepland hebben zijn we vrij om de vaarreis nog even uit te stellen…we wachten even…

We blijven lekker nog een dagje thuis, het is toch wel mooi weer om nog even de keuken in te duiken, ik zag op internet nog een makkelijk recept voor gezonde bananenkoeken uit de oven en die heb ik net even gebakken, ze waren binnen een half uurtje klaar! Super handig om mee te nemen voor de vakantie en ook als voedzaam ontbijt, een koekje gaat er bij ons altijd in, samen met verse aardbeien, Jammie, ik maak graag een feestje, ook van het ontbijt.

Een persoonlijk avontuur in woord en daad

Op avontuur met de Casarca betekend voor mij ook het schrijven van een blog en is een uitdaging en ook het verhaal te delen met iedereen die het lezen wil. Het maakt ons blij want de reis is nog leuker als de lezer als het ware een beetje met ons meereist. De reisblog helpt ook om onze vaarstunts en persoonlijke lessen te reflecteren en mogelijk de vakantie nog eens in ons hoofdtheater te beleven.

Nog een filmpje kijken voor de buis, lekker binnen waar het droog is. Om de weergoden in goede stemming te brengen gaan we vanavond uit eten in ons thuisrestaurant en slapen we nog een nachtje lekker in ons eigen bed en JA echt, we vertrekken morgenochtend.

We gaan op vakantie en nemen mee Ed, Monique Surf, en allllle spullen en rijden morgen richting Westknolledam.

Maandagochtend dag 3

Het vaaravontuur op de Casarca gaat vandaag echt beginnen. Het is bewolkt en af en toe een licht regenbuitje in de ochtend volgens buienradar. We vertrekken met een volle auto. Na het inruimen en het vaarklaar maken van de boot Casarca, met net een bak koffie op, horen we op de marifoon een oproep voor de Amaliabrug, en de brugwachter roept dat hij over 12 min. de brug gaat openen. We kijken elkaar aan en roepen trossen los. Dat is genoeg tijd om de opening mee te pakken, net door de brug slaan we rechts uit en krijgen we de volle laag wind in ons gezicht. Heerlijk!

Surf op vakantie

Als we het Uitgeestermeer op varen zien we slechts een surfer en een vissersbootje, verbaasd zijn wij hoe rustig het is. Het meer is verder leeg, ik bedoel we zijn de enigste.

We leggen aan bij het laatste eiland in Alkmaardermeer, uit de wind om even te lunchen.
Surf is altijd enthousiast wanneer hij weer van de boot kan en z’n plasje kan doen of wat ….zodra de boot vast ligt mag Surf als laatst van de boot en dat vereist veel geduld. Hij huppelt altijd even ik denk van blijdschap.

Uit de wind op eiland

We eten een broodje en een drankje, Ed belt de Havenmeester van Alkmaar voor een ligplek voor een overnachting en meteen daarna gooien we de trossen los en varen we richting Alkmaar.
Om het hoekje krijgen we nog even een volle laag tegenwind en de wind is direct weg als we het Noordhollandskanaal op varen, het is er stiller en minder golven.

Bij de Leeghwaterbrug mogen we even wachten, we hoeven niet aan te leggen.

Varen op alkmaardermeer

Heerlijk rustig varen we de vertraging van de vakantie in met nog geen 6 km per uur.

Nog steeds geen recreatieverkeer?Je zou haast denken dat we iets gemist hebben, we kijken nauwelijks nieuws dus met al die wilde verhalen, geruchten en dreigende gevaren, je weet t niet. Je loopt het risico dat er soms een opzwellende angst gedachten voorbij schiet, o,jee hebben we iets gemist? Haha die is meestal binnen 2 min weg.

In Alkmaar passeren we 2 bruggen en dan zien we de afgesproken ligplaats, pal voor het politiebureau, lekker veilig!
Voor ons een nieuwe plek, verrassend een super zonnige ligplaats, en op 150 meter lopen sta je in het centrum en stadspark!

Ed aan t splitsen
ed spits het ingekorte touw weer als nieuw

Aanleggen aan de steiger ging wat lastiger, als de wind je van de steiger af blaast en tegelijkertijd wil je niet de paal raken waar je tussen manoeuvreerd. We kregen een aanreikende hand van de buurmanboot en gooide de landvast toe…. en langzaam maar geduldig trokken de mannen de boot naar de kant.

Een bak koffie gaat er wel in, we hebben weer stroom dus dit gaat makkelijker dan op de ouderwetse manier met fluitketen op vuurtje en koffie filteren. Niets mis mee, voor mij een groentesapje!

Uitzicht ligplaats Alkmaar

We hebben leuk uitzicht, in de kuip in de zon heb ik even zitten genieten en het tekenblock gepakt, ik werd geïnspireerd door de diversiteit van de huisjes, verschillende daken, hoogtes, raampjes, versieringen, aanbouwtjes en stijlen.

We kregen trek en na een wandeling door het centrum kwamen we uit bij de aziatische keuken en trakteren onszelf op een overheerlijke veganroti en bakaljauwrijstafel.

Smullen in de kuip

Terug op de boot liep ‘t water mij in de mond, en we hebben echt heerlijk gegeten/gesmuld. Daarna even gelezen, geschreven met een kop thee.

Hallo daar…bezoek, Roger en Suzanne kwamen even buurten, dat is altijd gezellig. Even vaarverhalen delen en mogelijke vaarroutes aankaarten, het idee is Texel misschien aan te doen, alleen dat vergt wel enige planning vooraf. We zien ‘t wel als we in Den Helder zijn, het is afwachten hoe de stroming, wind, tij staat en het gunstig is.

Iets voor later, nu half twaalf tijd voor onze duik in de captain lodge, bedje dus!

Groeten uit Alkmaar

Monique, Ed en Surf

1. Susanne Moonen:
    8 augustus 2023
    Het was gisteren gezellig!! Veel plezier op weg naar Texel.
  2. Annemarie:
    9 augustus 2023
    Wat leuk om mee te lezen! Groeten daar en een speciale knuffel voor je bootsmaatje surf
  3. Roger Moonen:
    11 augustus 2023
    Fair winds and gentle seas